بک لینک هرمی چیست ؟

بک لینک هرمی چیست ؟

سئو و دنیای آن بسیار گسترده است و در عین حال پیچیدگی های خاص خود را دارد. رسیدگی به امور سئوی سایت نیز باید حتما به افراد متخصص و باتجربه سپرده شود. متخصصین سئو روز به روز به ترفندها و تکنیک های جدیدی برای بهینه سازی سایت و بهبود رتبه آن در موتور جستجوی گوگل دست پیدا می کنند که یکی از آن ها بک لینک هرمی است. شاید اگر در حوزه سئو اطلاعات چندان زیادی نداشته باشید، این اولین بار باشد که مفهوم بک لینک هرمی به گوشتان می خورد. اما باید بدانید این تکنیک تاثیر بسیار زیادی روی بهبود رتبه سایت در گوگل دارد و بسیاری از سئوکارها از این ترفند استفاده می کنند. در ادامه با مفهوم بک لینک هرمی و روش کار آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

همه چیز درباره بک لینک هرمی

یکی از ترفندهای فوق العاده شاهکار و هوشمندانه که توسط سئوکارها برای بهبود شرایط سایت به کار می رود بک لینک هرمی (Pyramid Backlink) است. اگر در فضای وب فعالیت کرده باشید حتما به خوبی می دانید که وبسایت های مختلف به نحوی از طریق بک لینک ها و پیوندها زنده هستند و با یکدیگر ارتباط می گیرند. بسیاری از کاربران نیز به واسطه همین پیوندهاست که می توانند سریع تر به اهداف خود برسند.

حتی یکی از عواملی که باعث می شود کسب و کار شما ارتباط بیشتری با کاربران برقرار کند، وجود همین پیوندهاست. از جمله ترفندهای جذاب، موثر و بسیار پرکاربرد در این زمینه، ساخت انواع بک لینک هرمی است. این استراتژی بر خلاف اسم خود که شاید برای برخی تازگی داشته باشد، روش پیاده سازی بسیار آسان و راحتی دارد و اگر به عنوان یک متخصص سئو بتوانید به درستی از تکنیک های آن استفاده کنید، می توان گفت سایت در مسیر خوبی قدم خواهد گذاشت.

اما چرا نام این نوع استراتژی را بک لینک هرمی گذاشته اند؟ طبق ذهنیتی که در مورد هرم غذایی، هرم برنامه ریزی و هرم مالی برای ما در جامعه ایجاد شده، این موضوع را به خوبی می دانیم که هر زمان صحبت از هرم می شود، یعنی قرار است یک سری اقدامات به صورت پله پله و در طی چند مرحله برای رسیدن به هدفی خاص انجام شوند. در اینجا نیز منظور از بک لینک هرمی یعنی بک لینک به صورت لایه لایه و چند مرحله ای ساخته می شود.

توصیف بک لینک هرمی از دیدی دیگر

شاید بهتر باشد برای شرح دقیق روش کار بک لینک هرمی آن را با یک مثال واضح تعریف کنیم. ما در این روش بک لینک سازی قرار است استراتژی خود را به صورت یک هرم برنامه ریزی شده پیش ببریم. اما این هرم شامل چه بخش هایی است و در هر بخش آن چه اقداماتی انجام می شود؟

برای درک بهتر این موضوع، هرمی را در ذهن خود به تصویر بکشید. مسلما می دانید که هرم در پایین ترین قسمت خود پهن تر و بزرگ تر است. این قسمت که به عنوان سطح و لول سوم بک لینک سازی شناخته می شود، پر لینک ترین سطح هرم است. همچنان که از قسمت پایین به نوک هرم نزدیک تر می شویم، عرض هرم کاهش یافته و کوچک تر می شود. به همین نسبت نیز در هر مرحله تعداد لینک های کمتری تولید می شوند.

در واقع راس هرم کمترین میزان لینک را خواهد داشت. البته به همان اندازه که کمیت لینک ها کاهش پیدا می کند، کیفیت آن ها بیشتر می شود. اگر بخواهیم کمی این موضوع را واضح تر شرح دهیم، باید بگوییم لینک های قرار گرفته در سطوح پایین تر هرم، همگی به سطح بالاتر خود لینک می دهند تا نهایتا راس هرم از نظر میزان لینک دهی بیشترین درصد را به خود اختصاص دهد و قدرت بیشتری داشته باشد.

بک لینک هرمی

اینگونه لینک های ساخته شده تاثیرگذارتر خواهند بود و احتمال ورود کاربران از سایت های مختلف به صفحه اصلی را افزایش خواهند داد. این لینک های ساخته شده نیز در بینابین محتواهای سایت های مختلف قرار می گیرند. در این استراتژی، کلمات کلیدی فرعی نقش بسیار مهمی دارند و از آن ها به صورت ویژه برای افزایش اعتبار لینک اصلی استفاده می شود. به همین دلیل ضروری است که علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، محتوانویسان و سئوکارها روی تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی فرعی نیز وقت بیشتری بگذارند.

مزایای استفاده از بک لینک هرمی

مسلما وقتی یک استراتژی، ترفند یا تکنیک خاصی در حوزه سئوی سایت یا هر زمینه دیگر بولد و پررنگ می شود و متخصصین از آن استقبال می کنند، این یعنی چنین استراتژی و راهکاری می تواند فواید و مزایای زیادی داشته باشد. قطعا استفاده از بک لینک هرمی نیز مزایای زیادی دارد که تا این حد مورد توجه متخصصین سئو قرار گرفته است. اگر هنوز هم نسبت به اهمیت استفاده از بک لینک هرمی مطمئن نیستید و نمی دانید دلیل استفاده از آن چیست، بهتر است به مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم توجه داشته باشید:

  • موتورهای جستجوی گوگل دائما در حال بررسی وضعیت سایت های مختلف هستند تا هر گونه اقدام درست و ارزشمند را به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته و از این طریق رتبه سایت ها را بهبود ببخشند. یکی از دلایل اهمیت استفاده از بک لینک هرمی دقیقا همینجاست. بک لینک های هرمی تاثیر بسیار زیادی در افزایش رتبه و جایگاه سایت در موتور جستجوی گوگل دارند.
  • این استراتژی به شما کمک می کند تا متناسب با حوزه کاری سایت، بک لینک های بسیار مفیدی از سایت های کاملا معتبر دریافت کنید.
  • اگر سایت شما تازه وارد است و هنوز مخاطبان هدف خود را پیدا نکرده اید، می توانید از بک لینک هرمی استفاده کنید که سبب افزایش محبوبیت سایت میان کاربران شده و آن ها را بیشتر با حوزه کاری شما آشنا می کند.
  • قطعا ساختن بک لینک هرمی به شیوه کاملا اصولی و درست می تواند سئوی سایت را بهبود ببخشد.
  • محال ممکن است که سایت شما از نظر جایگاه در گوگل شرایط ایده آلی داشته باشد، اما بازدید آن پایین باشد. بک لینک هرمی با بهبود رتبه سایت، تعداد بازدید آن را افزایش داده و باعث بیشتر شدن نرخ ترافیک سایت می شود.
  • متناسب با افزایش بازدید، میزان فروش و سودآوری نیز بیشتر خواهد شد.

سه رده بک لینک هرمی

بک لینک های هرمی به سه بخش اصلی تقسیم می شوند و در واقع در سه سطح قرار می گیرند که در ادامه آن ها را شرح می دهیم:

  • لینک سازی سطح سه هرم: همانطور که پیش از این اشاره کردیم، لینک هایی که در این سطح قرار می گیرند، قرار است لینک های سطح بالاتر خود را تقویت کنند. منابع زیادی هستند که می توان از آن ها به راحتی بک لینک گرفت که از آن جمله می توانیم به شبکه های اجتماعی، دایرکتوری ها، انجمن ها، پست های سایت های فرعی، نظرات وبلاگ و... اشاره کنیم.
  • لینک سازی سطح دو هرم: درست است که لینک های سطح دو و سه اصولا به صورت مستقیم تاثیری روی وب سایت نمی گذارند. اما اگر هدف شما تقویت و افزایش اعتبار پیوندهای اصلی سایت است، باید در انتخاب این لینک ها و ساخت آن ها نهایت دقت را به کار ببرید. در این سطح می توانید لینک سازی را در پروفایل شبکه های اجتماعی، دایرکتوری های حرفه ای تر، وبسایت های باکیفیت و سایت های خبری انجام دهید. هر چه به راس هرم نزدیک می شویم، کیفیت لینک ها نیز مهم تر می شود. بنابراین لینک سازی در سطح دو باید باکیفیت تر از سطح سه انجام شود.
  • لینک سازی سطح یک هرم: پیوندهایی که در این سطح قرار دارند، به شکل مستقیم به سایت لینک می دهند و طبق توضیحات قبل، از بیشترین قدرت و میزان اعتبار برخوردار هستند. شاید گرفتن بک لینک از سایت های حرفه ای و معتبر به راحتی لینک سازی در سطح دو و سه نباشد. اما قطعا اگر تمام تلاش خود را در این مورد به کار بگیرید، نتایج شگفت انگیز آن را نیز مشاهده خواهید کرد. لینک های این سطح شامل؛ صفحه منابع، سایت های دولتی، پست های مهمان در سایت های بزرگ و معتبر و... می شوند.

نکاتی در مورد ساخت بک لینک هرمی

برای ساخت بک لینک هرمی باید دانش خوبی در زمینه تحقیق کلمات کلیدی داشته باشید. البته این تمام ماجرا نیست. برای اینکه بتوانید از امتیازات این استراتژی بهره مند شوید، باید حتما نکاتی را در این مورد به خاطر داشته و رعایت کنید تا پروسه بک لینک سازی به بهترین و موثرترین شکل ممکن انجام شود.

وقتی صحبت از یک تکنیک خاص برای رتبه گرفتن از گوگل می شود، تقریبا همه کسب و کارهایی که به نحوی تمایل به دستیابی به جایگاه برتر گوگل دارند، تلاش می کنند تا از مزایای این تکنیک بهره مند شوند. پس در این خصوص رقابت بسیار تنگاتنگ و سخت است. اما بپردازیم به نکات مهمی که در ساخت بک لینک هرمی وجود دارند.

بک لینک هرمی

تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی نقش مهمی در سئوی سایت دارند. به همین دلیل است که در جستجوی این کلمات، ابزارهای گوناگونی در اختیار سئوکارها و نویسندگان محتوا قرار داده شده است. بهتر است از همان ابتدای کار سایت، در تحقیق کلمات کلیدی بسیار حساس باشید و این کار را کاملا سنجیده و دقیق انجام دهید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید حتما به خوبی می دانید که کلمات کلیدی می توانند در انواع کوتاه، متوسط و بلند باشند. انواعی از بهترین این کلمات کلیدی را پیدا کرده و سعی کنید به بهترین شکل ممکن از آن ها در محتوای وبسایت استفاده کنید. ابزارهای گوگل سرچ کنسول بهترین و کارآمدترین ابزار در این زمینه هستند.

اهمیت به تولید محتوای اصولی

اگر کمی به تکنیک های سئوی سایت توجه کنید، می بینید که همه چیز زنجیره وار به هم وصل شده اند و اگر یک جای کار بلنگد، ممکن است دیگر تلاش های شما نیز به هدر رفته و آنگونه که باید موثر واقع نشوند. ممکن است شما لیستی از بهترین و باکیفیت ترین کلمات کلیدی را در اختیار داشته باشید، اما تا زمانی که نتوانید محتوایی ارزشمند و مفید تولید کرده و از این کلمات درون محتوا استفاده کنید، عملا هیچ کار تاثیرگذار برای سایت انجام نداده اید.

محتوایی که تولید می کنید باید برای مخاطب ایجاد ارزش کند تا زمانی که به واسطه بک لینک های هرمی به سایت ارجاع داده می شود، متوجه اهمیت سایت شما و کارآمد بودن محتوای آن شود. این محتوا باید کاملا یونیک، منحصر به فرد، متناسب با حوزه کسب و کار سایت و سئو شده باشد تا هم مورد توجه کاربران و هم مورد توجه موتور جستجوی گوگل قرار بگیرد.

بررسی قبل از اقدام

اگر از قبل محتوایی در سایت وجود دارد که قرار است آن را تصحیح یا ویرایش کنید، حتما این کار را انجام دهید. محتوا را از هر نظر بررسی کنید. برای اینکه بتوانید محتوای جدیدی به این مطالب اضافه کنید، باید بررسی کنید که متن اصلی چه عناوینی کم دارد؟ وجود چه نوع محتوایی درون آن احساس می شود؟ جایگذاری عناوین باید به چه صورت باشد؟ و... گوگل به این موضوع اهمیت زیادی می دهد و وقتی متوجه شود که شما نیز برای آن برنامه ریزی داشته اید برای این تغییرات جدید و اصولی امتیاز مثبت در نظر می گیرد. 

پیشی گرفتن از رقبا در محتوانویسی

هر نوع وبسایتی که دارید، باید در حوزه کاری خود، قوی ترین رقبایتان را از قبل شناسایی کرده و به طور مداوم عملکرد آن ها را زیر نظر داشته باشید. شما باید در حوزه تولید محتوا بهتر از آن ها عمل کنید تا گوگل به این موضوع پی ببرد که شما استحقاق رتبه بهتر از دیگر رقبایتان را دارید. بررسی و تحلیل عملکرد رقبا نباید باعث تقلید کردن شما از آن ها شود. شما فقط از روش کار آن ها الگوبرداری می کنید و تمام تلاش خود را به کار می گیرید تا بهتر از آن ها ظاهر شوید.

انجام لینک سازی هرمی با مهارت کامل

لینک سازی به روش کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه انجام می شود که لینک سازی هرمی جزء لینک سازی های کلاه خاکستری است. این روش چالش ها و ریسک های خاص خود را دارد و اگر در انجام آن مهارت و دانش کافی نداشته باشید، قطعا شکست خواهید خورد. به همین دلیل اگر در این مسیر تازه کار هستید بهتر است ابتدا برای بهبود سئوی سایت از روش سئوی کلاه سفید استفاده کنید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات